Sidor

tisdag 16 oktober 2012

Eftersom Julen.........

.......är på ingång och jag ska handla clementiner och formar
så blir det bakning i helgen.


Försmak av julen både i doft och smak


Saffransnitt
100 gram rumstempurerat smör
1 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk sirap
0,5 gram stött saffran
1 msk vaniljsocker
1 kryddmått salt
Gör så här:

Ställ ugnen på 175 grader.
Rör ihop smöret och sockret.
Blanda mjöl, bakpulver , vaniljsocker, stött saffran och salt i en skål. Rör sedan ner alltsammans i smörblandningen.
Till sist rör du ner sirapen.
Knåda till en deg.
Dela degen i 3 delar. Och rulla ut dem till längder.
Platta meden gaffel på ytan för att platta till längderna.
Grädda sedan i mitten på ugnen i ca 8-10 minuter. Låt svalna något innan du skär dem i snitt.
bilden hittade jag via google

12 kommentarer:

  1. Julbak får vänta här, men jag köpte en stor påse clementiner i affären förut :)

    SvaraRadera
  2. dom doftar jul och så blev jag lite sugen, varför vänta ... :)

    SvaraRadera
  3. Ja tiden går fort så varför inte vara förberedd. Bakverk håller sig ju länge i frysen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahahah
      dessa lär inte räcka till Jul

      Radera
  4. Det där receptet ska jag absolut testa! Saffran är bara så gott. Så doften...

    SvaraRadera
  5. Jag bakar aldrig numera så jag kommer inte att testa receptet, man jag smakar gärna en kaka ;-)

    SvaraRadera
  6. Ser och låter väldigt smarrigt! Men bakning och jag är inte bästa vänner. För husefridens skull låter jag bli... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. går lika bra att köpa men då missar man doften av nybakat :)

      Radera
  7. Julbakningen har jag slutat med. Det är ingen som kommer och fikar upp mitt bröd.
    Fast det är klart...liiite har jag... och ska jag baka. Familjen vill ju ha ;)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. man ska glädja familjen

      jag bakar för att det är roligt

      Radera