Sidor

måndag 29 oktober 2012

Stel som .........

....en pinne!

Folk som bor i hus har det varmare hemma än vad jag har.  Dom har installerat thermostat på våra element vilket innebär att vi inte själva kan styra värmen i lägenheterna. Dessutom går det på en sensor som är uppsatt utanpå huset, den tar inte hänsyn till blåst och ligger solen på som den gjorde i helgen så tror den att det är varmare än vad det egentligen är.

Så jag har i helgen suttit med dubbla tjocktröjor och raggsockar, sovit med pyjmas, duntäcke och extra filt och  känt mig som min farmor.

På jobb har vi något liknande, så nu sitter jag med extra fleecejacka och hade behövt vinterkängor och fingervantar.
tårna är blå, fingrarna stela och bröstvårtorna styva........ska det vara så här ??


11 kommentarer:

  1. NÄ! Det ska det väl verkligen inte vara! Ingen ska behöva frysa inomhus. Alls!
    Klaga!
    Värmande kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tyvärr hjälper det inte att klaga. det har alla pensionärer redan försökt att göra. Dom sitter med 3 tjocka tröjor på sig

      Radera
  2. Så ska det väl ändå inte vara! Vänd dig till Hyrestgästföreningen om du är med i den...

    SvaraRadera
  3. Näe, så ska det verkligen inte vara! Du måste prata med hyresvärlden och den som har hand om det på jobbet med!

    SvaraRadera
  4. Hmmm...
    Jag tror att du måste klaga lite.. Vi bor i ett 1700 tqls hus och vi har +23 grader i köket och fryser INTE

    Jag tycker att du ska klaga som tusan för det är inte roligt att frysa.. Vintern har bara börjat..

    Kram till dig!!

    SvaraRadera
  5. Det är väldigt irriterande att man inte ska få ha "sin" värme hemma. Det här är första lägenheten på länge, som jag tom kan sänka värmen själv...och det är i princip det enda som är positivt med lägenheten! Men nästa gång jag flyttar (hoppas på snart), kommer jag att kolla med folk i huset hur det är med värmen..för att sitta och frysa en hel höst och vinter, det är det inte värt med alla kostnader för hyra som man har.
    Hoppas du får någon ordning på problemet

    SvaraRadera
  6. Här har du en till som fryser !!
    Det är SVINKALLT hemma hos oss, men ja gör mitt bästa för att elda så gott jag kan med värmeljus och massvis med kaffe :)

    SvaraRadera
  7. Oj oj, än så länge kan då vi skruva själva, men inte skall du acceptera det där, kolla vad ni har för temp och fråga om det skall va så....

    SvaraRadera
  8. verkar som ni alla kan reglera era element, tyvärr har vi klagat men dom säger att det är rätt temperatur och att det handlar om besparing.

    sen att det inte alltid handlar om temperaturen skiter dom i

    här nere kan vara -2 grader men det upplevs som - 15 pga vind och blåst, detta gäller ju även inomhus. Tempen kan vara en men det upplevs som kallare.

    Får nog sitta med mina tjocktröjor och gynna Ikea med värmeljus

    SvaraRadera
  9. Jag skruvade bort termostatvredet med tvåans nyckel och vred upp vredet som sitter på själva elementet. Det får man inte göra men jag vill inte frysa ihjäl i min lägenhet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahahah så får man inte göra :)

      men tydligen är det fler än jag som fryser

      Radera