Sidor

torsdag 6 september 2012

När kommer dom ...............

............att kunna operera in datachips i hjärnan/armen eller var man nu vill ha det ?

Inte nog med att man måste komma ihåg 10.000 olika lösenord och användarid, en del av dom måste man byta ut efter 30 dagar. Och nej....här på jobb fungerar det inte med att ha ett system där man bara byter ut en siffra eller bokstav. Man måste förändra hela ordet.

Och nej, jag får inte alltid själv bestämma mina lösenord på mina kort

För att inte prata om dom lösen som måste ha minst 8 bokstäver och 3 siffror och med blandat stora och små bokstäver.

Sen kommer det en massa instruktioner om att man inte får skriva ner sina lösen någonstans eller ha dom i närheten av det man nu ska logga in på

Och nu börjar plutten logga in på sidor som kräver lösen, och vem tror du ska komma ihåg hans lösen....

Att jag överhuvudtaget kan tanka, handla mat och plocka ut pengar är ett under ibland, har dock blivit fel kort och fel lösen flera gånger på både Ica och i bankomaten.

Jag kan omöjligt vara ensam om detta problem, hur löser ni det ?






19 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Det blir allt svårare att hålla reda på alla koder och lösenord. Jag har ett system för hur jag väljer dom men svårt ändå

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag försöker ha ett system på dom jag får välja själv och där det inte bytas var 30 dagar

      men det börjar bli väldigt många lösenord

      Radera
  2. Det börjar bli väl många lösenord nu. Svårt att lägga dem alla på minnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. därför har jag börjat skriva upp dom
      dom privat lägger jag på jobb och tvärtom

      Radera
  3. Jag har ett system för det men glömmer ibland. Vissa har jag samma lösenord på även om man inte ska ha det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag försöker att samma på så många som möjligt trots att man inte ska men jag är bara människa

      Radera
  4. Ja, visst är det många olika lösenord och koder att hålla reda på. Jag har - precis som Znogge - ett system som jag inte alltid själv begriper... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. system verkar vara "the key"
      fungerar dock inte på alla system :((

      Radera
  5. Genom att ha ett svårt lösenord från början och sen används det till allt. Nästan allt.....

    SvaraRadera
  6. Jag har också massor av lösenord och många av den får jag inte välja själv. Lösningen för min del är att skriva upp dem. Så gör jag både på jobbet och hemma. Att komma ihåg dem alla är helt enkelt inte möjligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. precis som jag. Avskyr när man inte får välja själv

      Radera
  7. hihi.. har du vägarna förbi karlstad lovar jag att bjuda på macaronfika ! :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag skriver upp mina lösenord, det är så många så alla finns inte en chans att komma ihåg.
    Det är de man använder mest som fastnar.
    Och vem är de att bestämma om jag vill skriv upp dem, det är ingen annan här. Ett bankfack kanske :)
    Hittills har jag fått välja egna efter att ibland ha fått ett som man sedan får ändra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. bra när man får välja själv

      Jag skriver också upp mina

      Radera
  9. Jag har samma problem som dig. Gubben min skriver upp alla lösen åt mig. Men den på jobbet måste jag hålla reda på själv.
    Men EN kod kan jag nog skriva upp och hålla reda på ;)
    Annars försöker jag att ha samma kod till det mesta.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har 6 olika på jobb som jag inte får bestämma själv och som byts ut var 30:de dag

      HUR ska man komma ihåg dessa + alla mina privat

      Radera